فرهنگ و هنرmahdi_razaghi می نویسد "

هنر صدر مسیحیت و هنر بیزانس (قرون وسطی) ...

 

 


هنر صدر مسیحیت و هنر بیزانس (قرون وسطی)
با قوت گرفتن مسحیت هنر دوره امپراطوری روم، جنبه دینی (کلیسایی) پیدا کرد که این تغییر  در مضمون و موضوع بود. اما، اسلوب همان روش قدیم بود. پس از گذشت اندکی، طبیعت‌گرایی یونانی و رومی، جای خود را به جهان‌بینی مسیحی (کلیسایی) داد.
سپس جنگ‌های صلیبی زمینه‌ساز جانشینی هنر بیزانس به جای هنر مسیحی اولیه گشت. این دوره از سال 330 م. (؟) که امپراطور قسطنطین پایتخت خود را پی‌ریزی کرد شروع و تا 1453 که قسطنطنیه به دست ترک‌ها افتاد ادامه یافت. در این دوره هنرمندان بیزنطی (بیزانسی) با کلیسا همراه بودند و در ابتدا که تصویرسازی انسان ممنوع بود به اشکال دیگر می‌پرداختند. البته بعداً به خاطر مسائل تربیتی ـ عقیدتی، نقوش مقدسین به ابعاد کوچک ساخته می‌شد.
هنر موزاییک و ویترای (استفاده از شیشه‌های رنگی ریز) در این دوره متداول بود و کاشی این دوره به شیوه فرسک (آبرنگ روی آهک) بود و در تزئین کلیساها کاربرد داشتند. نقوش مربوط به این دوره، خشک، بی‌حرکت و به دور از طبیعت‌گرایی می‌باشند.
هنر رومانسک
ادامه هنر بیزانسی ومقدمه‌ای بر هنر گوتیک بود که کماکان در خدمت کلیسای قدرتمند بود. نقاشی فرسک و موزاییک برای تزئین کلیسا وتصویرسازی کتاب‌های مذهبی در این دوره رواج داشت.
جنگ‌های صلیبی برای نجات سرزمین مقدس و برخورد هنرمندان این شیوه با مسلمانان و هنر خاورمیانه (اسلامی) در آن‌ها اثر گذارد.
در این دوره اشکال، تخت، بی‌بعد، خشک و بی‌جان می‌باشند. تأثیر هنر روم نیز در این دوره نمایان است. معماری رومن‌ها ظرافت چندانی ندارد. در معماری این دوره ویژگی‌های معماری شرقی نیز دیده می‌‌شود.
هنر گوتیک
در اواخر دوره رمانسک، نقاشان، معماران و صنعت‌گران این مکتب را بوجود آوردند. در این دوره تصویرسازی و القاء بعد در نقاشی گام بزرگی برداشت و هنرمندان کمابیش از زیر سلطه کلیسا به درآمدند.این حرکت در فرانسه شروع شد و به آلمان و ایتالیا نیز کشید و رشد یافت. این واژه به معنی «پست» می‌باشد که بعدها معماران «رنسانس» آن‌‌ها را به این نام خواندند.
معماری گوتیک بر خلاف رومن ظریف است. طاق‌ها دنده‌ای، چهار تختی و ضربی است و القاءکننده وحدتی به سمت بالا می‌باشند. شیشه‌ها رنگی (ویترای) است و نقاشی به شکل فرسک و موزاییک می‌باشد.
جیما بوئه در تصویرسازی وشبیه‌سازی کارهایی انجام داد. دوچو، جوتو سیمونه مارتینی، امبروجیولورتوتی از هنرمندان دارای اثر در این مکتب می‌باشند.
 همچنین باید یادآور شد که تفکر اومانیستی(انسان‌گرایی) در این دوره راه پیداکرده بود.
 
 
در تهیه این مجموعه نوشتارها، از "دایره المعارف ادبی، عبدالحسین سعیدیان، انتشارات ابن‌سینا"، "مکتب‌های ادبی، رضا حسینی"، "جلد اول دروس اختصاصی هنر، علیرضا کوچکی، انتشارات نورین سپاهان اصفهان"، "تقریرات دوره تاریخ هنر" جناب آقای رویین پاکباز و همچنین برخی تحقیقات جناب آقای احمد احمدی بهره برده شده است.