مقاله ای در مورد هنر گرافیک

هنری به نام گرافیک

هنر گرافیک از سالها پیش در جهان امروز ما شکل گرفته است , هنری تازه, ساده  و آزاد است این هنر که ابتدا در دامان نقاشان اروپایی شکل گرفت و بعدها به صورت رشته ای خاص و نو برای خود مخاطبانی کسب کرد تبدیل به یک هنر بی نظیر شده است در همان دوران بود که مخاطبان ,  نمایشنامه ها , تئاتر و کتاب ها راهی برای کسب اطلاعات بهتر در مورد اثر دلخواهشان می خواستند و این جا بود که پوستر یا همان اعلان وارد عرصه ی هنر شد تا هنرمندانی با عنان پوستر ساز ظهور کنند . از آن موقع بود که پوستر در جهان همه گیر و فعال شد و کم کم این هنر به زیر شاخه هایی تقسیم شد که در راستای آن هنر بود از آن پس بود که هنرمندان گرافیک از نقاشان و خوشنویسان جدا شدند و رشته ای در هنرهای تجسمی دنیا به وجود آمد که آن راگرافیک نامیدند .


کلمه گرافیک ریشه یونانی دارد و در کل گرافیک به معنای اثری که در کوتاه ترین زمان بیشترین اثر و اطلاع را بربیننده برساند .

هنر گرافیک از کلی گویی و فلسفه چینی زیاد پرهیز می کند .

هنر گرافیک سعی دارد ساده گرایی و اثر گذاری شدید را بسط دهد .

امروزه تمام هنرهای جهان در کمربندی به نام گرافیک قرار می گیرد که به آن احتیاج دارند از پوستر های تبلیغاتی گرفته تا آرم لوگو پیکتو گرام ها , عنوان بندی فیلم , طراحی صحنه , دکور و ... هنر گرافیک وظیفه خود را در مورد این هنرها به خوبی انجام میدهد .

این هنر در ایران هم از سالها پیش فعالیت خودرا آغاز کرده است و رشد کرده و در حال تکامل است .

مرحوم استاد مرتضی ممیز که پدر گرافیک ایران است این راه را برای نسل های آینده باز کرده است . این هنر از دوران قاجار در ایران بوده است همان اعلان هایی که بر در و دیوارهای شهر دیده می شد .و بیشتر فرمان های دولتی بود , اولین قدم ها در این زمینه بوده است , اما بیشتر این اعلان ها از نظر هنری حرفی برای گفتن نداشت و ارزش هنری هم نداشت ولی به هر حال آغاز این حرکت بود .

گرافیک ایرانی امروزه حرف ها برای گفتن دارد , هنرمندان بزرگ ایران هر کدام خالق سبک هایی در این هنر عظیم هستند .

تایپوگرافی ایران مرزها را شکسته و صاحب شخصیت  شده و بستر های مناسبی برای فعالیت های آینده جوانان فراهم می کنند .

و اینگونه است که گرافیک تنها هنری است که در تمام بعدهای زندگی روزمره نفوذ می کند و انسان را با خود همسو و همراه       می کند .تیزرهای تبلیغاتی ,یپوسترها , صفحه آرایی مجلات و کتاب ها , عنوان بندی فیلم ها , تایپو گرافی ها , نشانه های تجاری دولتی و .... طراحی های دکور , طراحی های صحنه , بروشورها و ...

امروزجهان بدون گرافیک غیرقابل تصور است .

جهانی که هر روز در حال پیشرفت و ترقی است .جهانی که هنر را خوب درک می کند .

 

 

 

 

 

 

 

 

شاهکارهای ادبی ایران با چاپ سنگی ماندگار شدند

 

لیلی و مجنون، خمسه نظامی، جهانگشای نادری و تعداد زیادی از آثار ادبی ایران به روش چاپ سنگی منتشر و در گنجینه تاریخ ادب و هنر پارسی ماندگار شدند.

 

ظاهرا اولین کتاب ها در ایران به روش چاپ سنگی تدوین شده اند. عجایب المخلوقات، تاریخ جهانگشای نادری ، هزار و یک شب، خمسه نظامی، لیلی و مجنون و بسیاری از کتاب های نامی آن زمان به روش چاپ سنگی در معرض نمایش عموم قرار گرفته اند. در کنار این کتاب ها، نشریاتی چون وقایع اتفاقیه، دولت علیه ایران، شرف، شرافت، به ابتکار صنیع الملک و به روش لیتوگرافی در آن زمان به چاپ رسیدند. بعد از یک دوره تکاملی در تاریخ معاصر ایران نیز افرادی پدید آمدند که به این نوع چاپ گرایش داشتند و فعالیت هایی در این زمینه انجام دادند.

مارکو گریگوریان، حسین زنده رودی و منصور قندریز از جمله این هنرمندان بودند. در نمایشگاه گروهی هنرمندانی که چاپ معاصر را تصویر کرده اند، سه اثر به شکل چاپ سنگی از همایون سلیمی هنرمند برجسته به چشم می خورد.

آن طور که از شواهد امر برمی آید، از سال 1362 دستگاههای چاپ فلز به دانشگاههای هنر راه یافت و دانشجویان توانستند با آشنایی با مبانی این دستگاهها، کار با آنها را فراگیرند. گرچه هنر چاپ سنگی هنری ارزنده در دنیای امروز است، اما این طور به نظر می رسد که در مجموع چاپ سنگی برای عامه مردم اجتماع که به آن شکل سر و کاری با آن نداشته اند، هنری ناملموس است.

 

به گفته روانبخش، هنرمند و مدیر موسسه فرهنگی - هنری چهارسو، با وجود گذشت پنج روز از برگزاری این نمایشگاه، استقبال مخاطبان در نوع خود مطلوب بوده و به نظرمی رسد اگر اطلاع رسانی در این خصوص در ابعاد گسترده تری صورت گیرد، مردم می توانند با آثار چاپ سنگی به خوبی ارتباط برقرار کنند. چاپ سنگی، چاپی است که از نظر محتوایی دست هنرمند را در خلق اثر بازمی گذارد و تنها در بکارگیری تکنیک است که هنرمند را محدود به استفاده از تکنیک هایی چون اچینگ، کالگوگرافی، یامزوتینگ و کافورته می کند.

 

 

چاپ چیست؟

 

چاپ وچاپگری سابقه ای دیرینه دارد و سرچشمه آن را بایستی در مشرق زمین جستجو کنیم

بنابر این قدیمی ترین نمونه های چاپ روی کاغذ متعلق به چین بوده است .

چینیان اولین کسانی بودند که چاپ را اختراع نمودند

که به مرور زمان این صنعت چاپ پیشرفت نموده است

وهم اکنون شما را با انواع چاپهایی که در حال حاضر وجود دارد آشنا می کنم 

البته منظور از چاپ هم، چاپهای دستی بوسیله قالب چوبی و لوح فلزی(گراور) و نیز چاپ سنگی (لیتوگرافی دستی ) است و هم چاپ نیمه ماشینی مثل سیلک اسکیرین و لیتوگرافی جدید و هم چاپ ماشینی نظیر چاپ حروفی (لترپرس) وافست و غیره می باشد.

 

 

تنها یکسال بعد از حضور جدی چاپ دیجیتال و قبل از بسیاری از شهرهای بزرگ و مدرن، تهران یک چاپخانه دیجیتال داشت. در سال 1376 (1997) خانه چاپ و طرح اولین دستگاه چاپ دیجیتال زایکن را در ایران نصب و راه اندازی کرد.

 

پس از یک سال چاپ دیجیتال سیاه و سفید و یک دستگاه چاپ دیجیتال رنگی به امکانات خانه چاپ و طرح افزوده شد تا تنها چاپخانه دیجیتال ایران بتواند سرویس های مطمئن تری به مشتریان خود ارائه دهد.

 

اما چاپ دیجیتال تمام نیاز مشتریان خانه چاپ و طرح نبود. در سال 1380 برنامه راه اندازی کارگاه افست خانه چاپ و طرح پس از یک سال به ثمر نشست. خانه چاپ و طرح بازهم پیشرو بود و اولین دستگاه چاپ افست پیشرفته چهاررنگ هایدلبرگ مدل SM52 با تمام تجهیزات جانبی در خانه چاپ و طرح آغاز به کارکرد. در کنار این دستگاه نیز امکانات کامل یک لیتوگرافی فراهم شد تا خانه چاپ و طرح نه تنها نخستین چاپخانه دیجیتال ایران بلکه مجتمعی بی نظیر در صنعت چاپ ایران باشد.

 

امروز امکانات گوناگون خانه چاپ و طرح و وجود هر دو خط تولید دیجیتال و افست به شکل کامل در این مؤسسه هیچ محدودیتی برای شما باقی نمی گذارد. چاپ سفارش شما در هر تیراژی در خانه چاپ و طرح امکان پذیر است.

 

چاپ دیجیتال رنگی

 

چاپ دیجیتال دیگر یک پدیده نوظهور تکنولوژیک نیست. این سیستم چاپی همانند زمان ظهورش رقیب چاپ افست شمرده نمی شود و امروز درکنار روشهای دیگر چاپی جایگاه خود را در این صنعت پیداکرده و روز به روز براستفاده از آن افزوده می شود.

 

فراگیرشدن نشر الکترونیک ، اینرنت و وب کارکردهای چاپ دیجیتال را افزیش داده و به گسترش آن دامن زده است. چاپ دیجیتال تنها راه حلی برای تولید در تیراژ پایین نیست ، بلکه ویژگی هایی نظیر :

 

 

 

تولید درتیراژ لخواه

تولید با سرعت بالا

چاپ با اطلاعات متغیر

چاپ در ابعاد بزرگ

چاپ بر روی مواد مختلف

 

چاپ دیجیتال سیاه و سفید

 

به تمام ویژگی های چاپ دیجیتال ، قیمت ارزان را هم اضافه کنید! دستگاه چاپ دیجیتال oce 3165 با سرعت 60 برگ A4 در دقیقه قادر به تولید اسناد چاپی با کیفیت بسیار عالی است. این دستگاه که در واقع یک copier-printer است با سرعتی نزدیک به چاپ می تواند نسخه اصلی را اسکن کرده و در تیراژ دلخواه چاپ کند. از آنجا که تصویر اسکن شده قبل از کپی شدن ترام گذاری و چاپ می شود نسخه های تکثیر شده توسط این دستگاه کمترین فاصله را با نسخه اصلی خواهند داشت.

 

کیفیت مناسب، سرعت بالا و امکان چاپ در تیراژ پایین این چاپ دیجیتال سیاه و سفید را به روشی کاملاً مقرون به صرف تبدیل می کند. با اضافه کردن امکان چاپ اطلاعات متغیر و هم چنین ترکیب این شیوه با چاپ دیجیتال رنگی تولید نسخه هایی در تیراژ پایین و اقتصادی دست یافتنی است.

 

چاپ افست و لیتوگراف

 

چاپ افست همواره روشی برای دستیابی به بهترین کیفیت و بالاترین تیراژ است. وجود تمام امکانات لازم برای تولید یک سفارش چاپ افست در خانه چاپ و طرح باعث می شود تا کنترل کیفی به شکل مناسب و قابل قبول در تمامی مراحل امکان پذیر باشد.

 

دقت در آماده سازی فایل، گرفتن خروجی فیلم و تهیه زینک تاثیر مستقیم و به سزایی در نتیجه کار خواهد داشت و بهره بردن از امکانات خوب عملیات تکمیلی موجود در خانه چاپ و طرح باعث تسریع در تحویل سفارش به مشتریان خواهد بود.

 

 

امکانات موجود عملیات تکمیلی در خانه چاپ و طرح عبارتند از :

برش

خط تا و پرفراژ

شماره زنی

صحافی چسب گرم و صحافی مفتول

انواع لمینیت

سایر عملیات تکمیلی نظیر انواع UV ، سلفون ، صحافی ، برش و تا با قالب چنانچه برای سفارشی ضروری باشند با نظارت و مسؤولیت متخصصین خانه چاپ و طرح در شرکت های همکار انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

عملیات تکمیلی چاپ

 

خط تولید چاپ بدون عملیات تکمیلی، انتظار مشتریان را برآورده نمی سازد. از آنجا که ارائه راه حل های مفید کاری به مشتریان ، از اهداف خانه چاپ و طرح است، سعی نموده ایم تا با کامل کردن سرویس های صحافی و عملیات تکمیلی پس از چاپ ، تا مراحل پایانی هر کاری در کنار مشتریان خود باشیم.

 

بهمین دلیل مشتری ، آسوده از دغدغه های مراحل چاپ و پس از آن ، فقط فایل می آورد و باقی کار را به ما می سپارد.

 

خدمات پس از چاپ خانه چاپ و طرح عبارتند از :

 

 

 

انواع صحافی

 

ممکن است مشتری بخواهد کتاب یا جزوه ای را در تیراژ 200 نسخه چاپ کند. بعد از آماده شدن صفحات چاپی، نسخه های چاپ شده در بخش صحافی خانه چاپ و طرح ، ترتیب شده و با دستگاه چسب گرم با کیفیت بالایی صحافی شده و در زمانی کوتاه تحویل می شوند.

 

 

خط تا

اگر مشتری ما کارت دعوت می خواهد و برای این کار عجله هم دارد، فایل او پس از چاپ در واحد عملیات تکمیلی ، خط تا می خورد.

 

 

 

 

 

برش

 

دستگاههای برش ، در کنار چاپ دیجیتال و چاپ افست نیز در چرخه گردش کارهای چاپی، علاوه بر کاهش زمان آماده سازی کارهایی که نایز به برش دارند، کیفیتی مطلوب ارائه می کنند چرا که در کنار هم بودن همه خدمات در خانه چاپ و طرح، کنترل کیفی تولیدات را آسانتر می کند.

 

لمینیت

 

یکی دیگر از خدمات ما در بخش عملیات تکمیلی ، خدمات روکش و لمینیت است. لمینیت را می نوان مکمل چاپ نامید که بر ظرافت و زیبایی کارمی افزاید. علاوه بر این ، روکش لمینیت، مقاومت کارچاپی را بالا می برد و به آن شفافیت نیز می بخشد و در برابر رطوبت، شرایط محیط، خراش و ... از آن محافظت می کند.

طی فرآیند لیمنیشن، سه لایه شامل سندچاپ شده و دو لایه طلق ، طی فرآیند فیزیکی و حرارتی بر روی هم قرارگرفته و در نهایت ، یک لایه خواهیم داشت .

دستگاه اتوماتیک لیمینیت در خانه چاپ و طرح، کارها را تا عرض 1.20 متر و طول تقریبا نا محدود، لمینیت می کند. برای کارهای کم تیراژ که با چاپ دیجیتال رنگی یا سیاه و سفید اماده شده اند نیز می توانیم به جای روکش یوی یا ورنی از روش لمینیت کردن استفاده کنیم.

 

 

چاپ کلاقه‌ای

 

چاپ کلاقه‌ای یا باتیک یکی از روشهای چاپ بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند تایلند، اندونزی، سریلانکا و هند و ایران از قدیم کاربرد داشته‌اند. این روش در ایران بیشتر در تبریز و اسکو رواج دارد.

 

در چاپ کلاقه ای، کلیه طرحها و رنگها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود. تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود. رنگهای بکار رفته برای چاپ بیشتر از دسته رنگهای گیاهی مانند روناس، اسپرک، پوست انار و زردچوبه است. یکی از ویژگی‌های چاپ کلاقه‌ای ایجاد رگه‌های رنگی است که در اثر شکستن واکس و نفوذ رنگ از میان این شکستها به پارچه در حین عملیات رنگرزی برروی پارچه پدید می‌آید.

 

 

 

 

 

 

گرافیک سنتی

 

عنوان قدیم گرافیک یا گرافیک سنتی شامل خطاطی>> نقاشی دو بعدی>>کنده کاری می باشد که بیشترین نمود آن در آرایش کتابهاست که ازمحصول همکاری نقاش و خوشنویس و تذهیب کار و جلدساز است

 

هنر گرافیک شامل نمودهای مختلف؛تصویر سازی خوشنویسی؛ طراحی و نقاشی دوبعدی و کنده کاری از جمله شکلهای هنری است که در زیر بنای گرافیک سنتی طبقه بندی می شود و بدین ترتیب بارزترین نمونه فعالیت گرافیک سنتی نگارش و ارایش کتابهای ادبی که محصول همکاری خوشنویسان؛طراحان؛نقاشان و تذهیب کاران و جلد سازان بوده است.

 

گرافیک نوین

 

گرافیک نوین علاوه بر کتاب آرایی در عرصه تبلیغات تجاری اعلانات دیواری (پوستر) و مطبوعاتی و نشان ها (مارک) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثل عنوان بندی (تیتراژ) فیلم و تصاویر متحرک طراحی شده (انیمیشن)

 

هنر گرافیک نوین با معماری و مسائل ارتباط محیطی( زیبا سازی)وتصویر متحرک طراحی شدهنیز تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط ورنگ به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور وحتی حرکت برای انتقال مفاهیم کمک میگیرد.

 

 

 

گرافیست کیست ؟ 

 

گرافیست هنر مند توانای است که با بهره گیری از جادوی فرم و رنگ رندانه به جستوجـوی معنا های مختلف پرداخته ضمن احترام به مخاطب خـود راه و رسم عاشقی و شیوه ی شهـــــر آشوبی را به او می آموزد.

گرافیست را شاید نوازنده ای دانست که زخمه بر دل خود و مـا می زند تا با نوای نا بـهـنجار دو گانگی مان نغمه ی یکدلی را بسراید.

گرافیست نعمات شاد و ناشادش را به یمن رو مسیحی من و تو به صورت نام ها و نشانه ها ی تجاری و پوستر و کاتالوگ و کارت ویزیت و سر برگ و صفحه آرای کتب و مجلات در کنار انواع بسته های زیـبا به صورت کوک و ناکوک روانه ی گوش و جان ما می کند بر هستی خدا نقش ایمان زده شکر نعماتش به جای آوریم .

 

او می تواند : 

نام شرکتی را فرمی زیبا و ساده چنان نقش بزند که دز سراسر جهان بی هیچ توضیحی هستی و چیستی آن مانا بماند.

با نقشی ساده کودکـی را به مهمانی بادبادکــها برده وبا نــقاشی از رنــگ بزی را وادار سازد تا از نقشه ی جقرافیایی خزر آب بنوشد.

با طراحی کار ت های کوچک ماهها و سالها من و شما را در سکوتخریدار و فروشنده به دنبال هم بکشاند.

با یک بسته بندی زیباخاک را در نظر اغیار مبدل به کیمیا کند.

و چه کارهای که او میتواند و ما بیخبریم .

مقاطع و مدارج تحصیلی :

دانش آموزان این رشته پس از گذراندن دوره ی دو ساله ی هنرستان به صورت دو صورت می توانند ادامه تحصیل دهند:

۱-در کنکور کاردان رشته ی گرافیک شرکت کنند پس از دریافت مدارک کاردانی این رشته بار دیگر در آزمون کارشناسی ناپیوسته شرکت کردهجهت دریافت مدارک کارشناسی این رشته به مدت دو سال دیگر دروس مربوط به آن را بگذرانند .

0-    وارد دوره ی پیش دانشگاهی این رشته شده ضمن گذراندن دورهی یک ساله در آزمون ورودی دانشگاه های گروه هنر شرکت کرده در رشته های متعدد هنری نظیر طراحی صنعتی. گرافیک .سینما. نمایش عکاسی. صنایع دستی .باستان شناسی .فرش. طراحی پارچه. حفظ و مرمت آثار تاریخی .موسیقی. صداوسیما و... در مقاطعی همچون فوق دیپلم لیسانس وفوق لیسانس ادامه تحصیل دهند

 

 

 

بـــــــــــــــــــازار کار ؟ 

از آنجای که دانش آموزان این رشته در طی دو ساله ی هنرستان دروس نظیری و علمی خاص هم چون .طراحی ۱و ۲.مبانی هنر های تجسمی ۱و ۲ . عکاسی ۱و ۲ . خوش نویسی .تاریخ هنر ایران .تاریخ هنر جهان .خط در گرافیک . چاپ .صفحه آرای .تصویر سازی .کارگاه گرافیک و رایانه .را می گذرانند می توانند در صورت عدم تمایل به ادامه تحصیل در شرکت های تبلیغاتی و مواسسات چاپ و نشر به عنوان گرافیست مشغول به کار شوده یا پس از اتمام دوره های دانش گاهی در ادارات یا مواسسات خصوصی مشغول کار شوند .

 

شرایط ورود به این رشته : 

به علت ناشناخته و نوپا بودن این رشته و نظر به وجود پاره ای از مشکلات برنامه ریزی در پرداختن به این رشته ی بسیار مهم و کار آمد اوروزه اغلب کسانی که پا به این رشته میگذرانند که هیچ علاقه ای به آن نداشته و در طول تحصیل گرفتار بحران و سر در گمی می شوند در حالی که می بایست هنر جویان علاقمند به این رشته در بدو ورود سه اصل لازم و ضروری یا به همراه داشته باشند.

ــ استعداد

ــ علاقه

ــ پشتکار

 

به روند قرار دادن یک نوشته یا تصویر، معمولاً به وسیله مرکب، بر روی کاغذ یا دیگر سطوح، چاپ گفته می‌شود.

 

چاپ امروزه یک فرآیند انبوه صنعتی است و بخش اساسی صنعت انتشارات و بخشی مهم از فعالیت‌های اداری و حکومتی است.

واژه چاپ (و صورت قدیمی‌تر آن چهاپ) را به احتمال برگرفته از واژه چینی چاو دانسته‌اند.

 

انواع چاپ

چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می گردد. مهم ترین این روش های عبارتند از:

 

چاپ افست: عمدتا برای انتشارات، تبلیغات

چاپ فلکسو: عمدتا برای بسته بندی

چاپ هلیو گراور: عمدتا برای بسته بندی

چاپ سیلک اسکرین: عمدتا برای تبلیغات

چاپ دیجیتال: برای همه مصارف انتشاراتی، تبلیغاتی و اداری

 

 

فرایند ها

فرآیند به دنباله ای از تغییرات رخ‌دهنده در ویژگی‌های یک سیستم یا شیء گفته می شود. این تغییرات می توانند طبیعی رخ دهند یا طراحی شده باشند. سامانه یا سیستم مجموعه یا گروهی از اشیا مرتبط ، یا غیر مرتبط ، به نحوی که یک واحد پیچیده را تشکیل دهد. ترکیب کلی اجزا که برحسب طرح یا برنامه ای نظم یافته باشد. مجموعه منظم قابل درکی از حقایق ، اصول ، نظریه ها و امثال آن ها در زمینه خاصی از دانش یا اندیشه سیستم می‌گویند. تعریف فرآیند (مدیریت فرآیند کسب و کار) منظور ما از فرآیند چیست ؟ در این خصوص از دیدگاههای مختلف و در زمانهای مختلف تعریفهای متفاوتی ارائه شده است.

 

از نظر مایکل همر: 1- فرآیند کسب و کار عبارتست از تعدادی از وظایفی که با یکدیگر، ارزش مورد نظر مشتری را فراهم مــی کنند. فهم فرآیندها اولین مرحله اساسی "مدیریت فرایندهای کسب و کار" است. همه شرکتها از ترکیب فرایندها بوجود آمده اند. در حقیقت فرایندهای کسب و کار همان کاری هستند که شرکتها و سازمانها انجام می دهند. در هر شرکت و سازمانی، فرایندهای کسب و کار عناصر اصلی آنها هستند. 2- فرایند کسب وکار مجموعه ای از فعالیتها است که ارزشی را به مشتریان آن کسب و کار تحویل می دهد. آنها جریان از مشتری تا مشتریِ مواد، اطلاعات و الزامات کار را به نمایش می گذارند. فرایندها برای مدت زمان نسبتاً زیادی در جریان هستند و با سیستم های کامپیوتری توزیع شده ای حمایت می شوند و این دو با هم در تعامل و همکاری هستند. فرایندها، متشکل از فعالیتهای دستی و مکانیزه اند و فرایندهای گردش کار(workflow) به عنوان حد واسط میان آنچه مکانیزه است و آنچه به شکل دستی انجام می شود، خواهند بود. 3- مجموعه ای از فعالیتها که یک یا بیش از یک درونداد (ورودی) را تبدیل به بروندادهایی(خروجی) می نماید که برای دریافت کننده (مشتری کسب و کار) ارزش بیشتری از درونداد دارد

 

 

 

 

 

 

 

لیتوگراف

شرح وظایف:

1- بررسی اولیه تقاضاهای چاپ.

2- تنظیم و تدوین مقررات و قوانین مربوط به امور چاپ و نشر و پیشنهاد آن به شورای انتشارات.

3- تنظیم جلسات و دعوتنامه های شورای انتشارات به عنوان دبیر جلسه.

4- پیگیری های کلیه امور مربوط به چاپ کتاب از ابتدا تا انجام مراحل چاپ کتاب بر طبق نمودار تنظیم شده.

5- نظارت نهایی بر بهبود امور کپی که توسط بخش خصوصی انجام می پذیرد.

6-انجام مکاتبات لازم در ارتباط با چاپ کتاب بر اساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

و) پی گیری و وصول درآمد فروش کتاب در مراکز پخش کتب دانشگاهی و کنترل صورتحساب ها بر اساس قرارداد.

ز) انجام امور مربوط به پذیرش تقاضاهای چاپ و نشر کتاب بر اساس فرم مربوط.

ح) انجام هماهنگی های لازم برای جلسات شورای انتشارات و پی گیری مصوبات این شورا.

2- نظارت بر عملکرد و کنترل امور جاری بخش کپی و تکثیراعم از:

الف) نظارت،کنترل و محاسبه مجدد فرم های تکثیر اداری، سهمیه ها و جزوات دانشجویی.

ب) تهیه صورتمجلس ماهیانه عملکرد بخش کپی و تکثیر و پی گیری وصول مطالبات پیمانکار.

ج) کنترل حضور به موقع پرسنل بخش تکثیر و نظارت بر حسن انجام کار و ارائه خدمات به موقع در آن بخش و همچنین هماهنگی های لازم بین دانشگاه و پیمانکار.

3- پی گیری امور مربوط به خرید و انتقال سهمیه کاغذ چاپ.