با برشماریی جزییات جایزه‌ی معماری میرمیران:
سوم اردیبهشت ماه روز معماری نامگذاری شد

 


در نشست خبری که  14 بهمن ماه  برپا شده بود، ایرج اعتصام رییس شورای سیاست‌گذاری جایزه معماری میرمیران با اشاره به زمینه‌های راه‌اندازی این بنیاد، تصریح کرد: سید هادی میرمیران در زمان حیات خود ایده‌های اصلی راه‌اندازی این بنیاد را مطرح کرد تا بتواند از طریق یک بنیاد علمی فرهنگی جوانان علاقه‌مند به معماری را جذب کند و استعدادهای آن‌ها را پرورش دهد.

او ادامه داد: بسیاری از موسسه‌ها و دفاتر تخصصی معماری و مدرسان دانشکده‌های معماری‌ از دست‌پرورده‌های سید هادی میرمیران محسوب می‌شود، زیرا که ایشان در زمان حیات خود مجموعه‌ای از افراد آکادمیک و حرفه‌ای را که در عین‌حال به دو مبحث تئوری و عمل توجه داشته‌اند جذب می‌کرد و بنیاد میرمیران هم بر همین اساس بعد از درگذشت زودرس ایشان پایه‌گذاری شد.

اعتصام با اشاره به راه‌اندازی جایزه معماری میرمیران تصریح کرد: این جایزه بدین‌معنی نیست که بنیاد میرمیران تنها به برگزاری یک مسابقه تخصصی خلاصه شود، بلکه ما برنامه‌های مختلفی را در حوزه کاری خود در این مجموعه در نظر گرفته‌ایم و امیدواری در آینده‌ای نزدیک پژوهشکده‌ای نیز برای کارهای تحقیقاتی بنیاد راه‌اندازی کنیم.

او سپس به پیشینه‌ی این مسابقه اشاره کرد و افزود: جایزه معماری میرمیران در اولین سالروز درگذشت ایشان در اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی شد که در دوره اول جایزه ما به دانشجویان رتبه اول تا سوم دانشکده‌های آزاد و سراسری و در سال دوم به فارغ‌التحصیلان رشته معماری اختصاص یافت و با ترکیبی از اساتید دانشگاه و روسای دانشکده‌های معماری شورای سیاست‌گذاری را تشکیل دادیم تا هرساله موضوعات این جایزه را انتخاب کنیم.

عضو هیئت داوران سومین دوره از جایزه معماری میرمیران متذکر شد: شورای سیاست‌گذاری امسال تصمیم گرفت تا با توجه به ایده‌ها و تئوری‌های زنده‌یاد میرمیران در حوزه طراحی مفهومی، بحث «پیوند ناگسستنی نور و معماری» را مطرح کند.

او بیان کرد: در اساس معماری ایرانی و جهانی چه در ترکیب‌های سنتی و چه مدرن، همواره مقوله نور یکی از ارکا‌ن‌های اصلی در معماری محسوب می‌شود و البته کم‌تر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. از این رو ما تصمیم گرفتیم تا با دعوت از متقاضیان 25 تا 45 ساله بتوانیم رابطه نور و معماری را در بناهای تاریخی، مدرن و حتی ایده‌های تخیلی و ذهنی مخاطبان بررسی کنیم.

اعتصام تصریح کرد: این مسابقه در سومین دوره خود بیشتر یک پروژه محسوب می‌شود تا شرکت‌کنندگان بتوانند فلسفه وجودی نور و رابطه آن در معماری را مورد ارزیابی قرار دهند.

او ادامه داد: رابطه معماری با بشر یک رابطه غیرکلامی است، هرچند که همواره حرف‌های بسیاری دارد و آن‌ها که تسلط کافی بر دانش معماری دارند، می‌توانند این کلام ناگفته را برای تماشاگر خود بیان کنند. همه ما می‌دانیم که نور می‌تواند یک بنای معماری را غم‌انگیز، دل‌پذیر، معنوی، شاد و ... بکند.

حمید میرمیران رییس هیئت مدیره بنیاد نیز در ادامه توضیح داد: در این دوره قرار است شرکت‌کنندگان مقوله نور را در یک فضای معماری و با زبان معماری بیان کنند، درواقع قرار است این تئوری به فضای معماری بدل شود.

او خاطرنشان کرد: در این دوره از تمام متقاضیان خواسته‌ایم تا آثار خود را به صورت پوستر در اندازه 74 در 166 عمودی ارسال کنند، تا بتوانیم در زمان برگزاری این جایزه و بزرگداشت یاد میرمیران کارهای برگزیده را به نمایش بگذاریم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست خبری سید علیرضا قهاری رییس انجمن مفاخر معماری و عضو هیئت داوران سومین دوره این جایزه با تشریح اهداف بنیاد میرمیران گفت: ترویج فرهنگ معماری، ارتقاء معماری کشور و سامان‌دهی نظام معماری و شهرسازی از برنامه‌های جدی ما در این بنیاد محسوب می‌شود.

او خاطرنشان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نمادی‌ترین جلوه فرهنگی آن معماری است و متأسفانه این مقوله طی این سال‌ها مورد غفلت واقع شده و وظیفه بنیادهایی همچون میرمیران جبران این خلأ است.

او در بخش دیگری از سخنانش ارتقاء معماری کشور و توجه به معماری گذشته را از وظایف مهم این بنیاد برشمرد و افزود: باید معماری امروز ما مورد بررسی قرار بگیرد که آیا هم‌چنان چون گذشته مورد افتخار است. و دلیل این نکته چیست، لذا احیا و ارتقاء معماری وظیفه ماست که خوشبختانه در طی این سه سال کوشش خود را انجام داده‌ایم تا در حد توان خدماتی ارایه دهیم.

قهاری متذکر شد: بنیاد میرمیران قصد دارد در تعامل با سایر رشته‌های ساختمانی سامان‌دهی نظام معماری و شهرسازی را مورد توجه قرار دهد، زیرا از جامعه معماران نمی‌توان توقع داشت در شرایطی که جایگاهی ندارند حرکت کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های بنیاد در سال آینده توضیح داد: یونسکو سال 2009 را به عنوان سال شیخ بهایی نام‌گذاری کرده است و انجمن مفاخر معماری با همراهی بنیاد معماری میرمیران در سال 88 که استان اصفهان به عنوان استان سال انتخاب شده است، قرار است برنامه‌های مشارکتی را در حوزه معماری انجام دهند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برپایی هفته هنر اصفهان از اول تا هفتم آذرماه در این شهر است.

حمید میرمیران نیز در همین بخش اضافه کرد: سید هادی میرمیران به دلیل فعالیت‌های بیشماری که طی 40 سال اخیر عمر خود در شهر اصفهان انجام داده بود، به عنوان شهروند افتخاری اصفهان انتخاب شد و این همکاری مشترک در سال شیخ بهایی از برنامه‌های جدی بنیاد ایشان محسوب می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهداف بنیاد توضیح داد: جامعه‌ی معماران به لحاظ آکادمیک و تشکیلات نظام مهندسی از اصناف نسبتا قدرتمند است، ولی متأسفانه معماری طی سال‌های اخیر عمومیت پیدا نکرده است و مردم و جامعه بیرونی با معماری ارتباط برقرار نمی‌کنند، لذا یکی از برنامه‌های جدی بنیاد بهبودبخشیدن رابطه میان معماری و جامعه بیرون است.

او اضافه کرد: بنیاد میرمیران بیش از این‌که متعلق به یک شخص باشد، متعلق به جامعه است. چه بسا که زنده‌یاد سیدهادی میرمیران دو سال قبل از درگذشت خود برای تحقق‌بخشیدن به اهداف نامبرده قصد راه‌اندازی این بنیاد را داشت.

ایرج اعتصام در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به چگونگی انتخاب ترکیب هیئت داوران و قرارگرفتن نام هنرمندی همچون عباس کیارستمی در کنار صنف معماران برای داوری آثار گفت: در این ترکیب حتی قرار بود به جای تعداد بیشتر معماران از چند هنرمند برجسته همچون عباس کیارستمی استفاده کنیم، زیرا افرادی همچون او به فیلم و عکاسی که ارتباط مستقیم با نور دارد مسلط هستند و در کارهای ایشان ضرورت و توجه به نور و فضا در ارتباط با معماری لحاظ شده است.

حمید میرمیران نیز توضیح داد: ترکیب هیئت داوران از سه بخش دانشگاهی، حرفه‌ای و حرفه‌ای دانشگاهی انتخاب شده است و قصد داشتیم در این دوره با انتخاب موضوع نور از هنرمندان و افراد متخصصی بهره بگیریم که بتوانند در ارتباط با فضا در معماری و نور در معماری ایده‌های جدیدی مطرح کنند، چه بسا هنرمندی همچون کیارستمی علاوه بر شناخت کامل نور در آثار خود نیز از این مقوله بهره گرفته است و حتی مجموعه غنی‌ای در ارتباط با نور و معماری را طی دوسال آماده کرده است. البته ما در نظر داشتیم از اساتید فلسفه نیز در این ترکیب بهره بگیریم ولی در این فرصت کوتاه این اتفاق نیافتاد.

به گفته میرمیران علاقه‌مندان برای شرکت در سومین دوره این جایزه تا 26 بهمن‌ماه برای ارایه آثار خود فرصت دارند و قرار است هرساله مقوله طراحی مفهومی با یک موضوع متفاوت به صورت مسابقه معماری برگزار شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست ایرج اعتصام با اشاره به نام‌گذاری روز معماری و زمان برگزاری سومین دوره این جایزه گفت: طی رایزنی‌های وزارت مسکن و شهرسازی و براساس پیشنهاد جامعه معماران گویا سوم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز معماری انتخاب شده است، هرچند که از گذشته جامعه‌ی معماران این روز را به عنوان روز معمار و معماری پذیرفته‌ بودند و به اشکال رسمی و غیررسمی برنامه‌های متعددی را در این رابطه طراحی کرده‌اند، البته این اتفاق مقارن با درگذشت سید هادی میرمیران در اردیبهشت‌ماه نیز است.

قهاری نیز در ادامه با اشاره به زمینه‌های این نام‌گذاری توضیح داد: اولین پیشنهاد جامعه معماران در زمان ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی مطرح شد تا ما بتوانیم معماری پرافتخار ایران را که بیش از سه‌هزار سال قدمت دارد در تقویم رسمی مورد ثبت قرار دهیم که این پیشنهاد آن زمان به شورای انقلاب فرهنگی ارایه شد ولی به دلیل وجود روز مهندسی و اختلافاتی که در این زمینه پیش آمد درک درستی از آن صورت نگرفت.

او اضافه کرد: بعد از مدتی این مشکل حل شد و با درخواست مهندس سعیدی‌کیا بحث آن در شورای فرهنگ عمومی تصویب و موکول به تصویب شورای عالی شد که از میان، 13 مناسبت پیشنهادی برای ثبت به ما قول دادند تا این اتفاق برای معماری برای سال بعد موکول شود.

قهاری تصریح کرد: هم‌زمان با بحث نام‌گذاری روز معمار در سوم اردیبهشت‌ماه که هم‌زمان با تولد شیخ بهایی است بحث این نام‌گذاری در 24 بهمن که هم‌زمان با تولد قوام شیرازی است نیز مطرح شده است. اما نباید فراموش کرد که برای ما هیچ یک از این مناسبت‌ها فرق نمی‌کند، بلکه هدف اصلی نام‌گذاری روزی به نام معمار و معماری برای بزرگداشت معماری است و از آن‌جا که سال 2009 به نام شیخ بهایی نام‌گذاری شده است و سید هادی میرمیران نیز در اردیبهشت‌ماه که مقارن با تولد شیخ بهایی درگذشته است، بهتر بود این اتفاق در ماه اردیبهشت می‌افتاد که خوشبختانه با آن موافقت شده است.